قیام سیستانیها در واکنش به بیعدالتی کوفیان
سعید کرمی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، بیان کرد: در سال ۶۱ هجری، پس از شهادت امام حسین (ع) در کربلا، مردم سیستان در واکنش به این واقعه تاریخی و بیعدالتی صورت گرفته، به قیام و مبارزه علیه حکومت اموی پرداختند.
وی ادامه داد: این واقعه مهمی در تاریخ مبارزات شیعیان علیه ظلم و ستم حاکمان وقت محسوب میشود، مردم سیستان که خود شاهد واقعه کربلا نبودند، با آگاهی از این اتفاق دردناک و حساسیت نسبت به آن، به مخالفت و نافرمانی علیه امویان برخاستند. آنها خشم و اعتراض خود را به شکل قیام مسلحانه و نا امنی در منطقه نشان دادند.
کارشناس مسائل دینی در ادامه این قیام گفت: این قیام، اگرچه در نهایت سرکوب شد، اما نشان داد که مردم مسلمان، به ویژه شیعیان، در برابر ظلم و جنایت حاکمان وقت مقاومت خواهند کرد و حاضرند جان خود را فدای حق و عدالت نمایند. این واقعه در تاریخ تشیع از اهمیت ویژهای برخوردار است.
کرمی تصریح کرد: قیام مردم سیستان در پی واقعه کربلا زمینههای قیام را در پی داشت و پس از شهادت امام حسین (ع) در کربلا در سال ۶۱ هجری، مردم سیستان که شیعیان مذهب بودند، به شدت تحتتأثیر این واقعه تاریخی قرار گرفتند.
وی خاطرنشان کرد: آنان به ظلم و ستم حاکمان امویِ وقت و همچنین بیعدالتیهای اعمال شده علیه شیعیان، اعتراض شدیدی داشتند.
کارشناس مسائل دینی گفت: در چنین شرایطی، مردم سیستان به رهبری «سلیمان بن صرد خزاعی» و «مختار ثقفی» به قیام مسلحانه علیه حکومت امویان پرداختند.
کرمی در رابطه با جریان قیام خاطرنشان کرد: قیام مردم سیستان در سال ۶۳ هجری شکل گرفت و به مدت چند سال ادامه یافت و به تصرف شهرها و مراکز مهم منطقه پرداختند و با نیروهای امویان درگیریهایی را رقم زدند.
وی افزود: در این میان، شهر زرنج به عنوان پایگاه اصلی قیام مطرح بود که توسط نیروهای امویان محاصره و سرانجام فتح شد.
کارشناس مسائل دینی در رابطه با سرکوب قیام مردم سیستان افزود: در نهایت، حکومت امویان با اعزام لشکرهایی به منطقه، قیام مردم سیستان را سرکوب کرد.
کرمی تأکید کرد: رهبران قیام از جمله سلیمان بن صرد خزاعی کشته شدند و مختار ثقفی نیز بعدها به دست حاکمان امویان به قتل رسید.
وی در رابطه با شکست قیام مردم سیستان ادامه داد: این قیام اگرچه در نهایت شکست خورد، اما نقطه عطفی در تاریخ مبارزات شیعیان علیه ظلم و جور حاکمان محسوب میشود.
کارشناس مسائل دینی از تأثیرات قیام مردم سیستان در پی واقعه کربلا بر تاریخ شیعه و مهمترین رکن را تثبیت هویت شیعه خواند و افزود: این قیام باعث شد هویت شیعی مردم سیستان و سایر مناطق شیعهنشین تقویت شود همچنین آنان با این حرکت، وفاداری خود به اهلبیت و مبارزه با ظلم را به نمایش گذاشتند.
کرمی از دیگر تأثیرات این قیام را تحرک و مقاومت شیعیان دانست و خاطرنشان کرد: قیام سیستان الهامبخش دیگر شیعیان در سراسر حوزه تمدن اسلامی شد که پس از این واقعه، شاهد افزایش تحرکات و مقاومتهای شیعیان علیه حکومتهای غاصب امویان و عباسیان هستیم.
وی یکی دیگر از این تأثیرات را تداوم مبارزه شیعی برشمرد و افزود: علیرغم شکست این قیام، مبارزه شیعیان پس از آن ادامه یافت و در طول تاریخ به شکلهای مختلف ظاهر شد.
کارشناس مسائل دینی این حرکت را نقطه شروعی برای مبارزات آینده شیعیان علیه حاکمان ستمگر برشمرد و یادآور شد: اساسیترین تأثیرات این قیام افزایش نفوذ شیعه در منطقه بود که قیام سیستان باعث افزایش نفوذ و جایگاه شیعیان در این منطقه و همسایگان آن شد.
کرمی تصریح کرد: این امر زمینهساز گسترش هرچه بیشتر مذهب شیعه در آینده شد که قیام مردم سیستان تأثیر بسزایی در تقویت هویت، مبارزات و نفوذ شیعیان در طول تاریخ داشته است و در تاریخ شیعه، قیامهای مهم و تأثیرگذار دیگری نیز وجود داشتهاند.
وی ادامه داد: قیام امام حسین (ع) در کربلا (۶۱ هجری) که این قیام نماد مبارزه با ظلم و ستم و ایستادگی در برابر حاکمان ظالم است.
کارشناس مسائل دینی بیان کرد: کشتهشدن امام حسین (ع) و یارانش در این قیام، محرک و الهامبخش بسیاری از قیامهای شیعی در طول تاریخ بود.
کرمی در خصوص قیام زید بن علی در کوفه اضافه کرد: زید بن علی در اعتراض به ظلم و فساد حاکمان عباسی، قیام کرد و در این راه شهید شد و این قیام نیز الهامبخش بسیاری از مبارزات آینده شیعیان علیه حاکمان ستمگر بود.
وی در پایان افزود: قیام فخرالدین عراقی در ایران (۶۵۴ هجری) فخرالدین عراقی در عصر سلجوقیان، علیه ظلم و ستم آنان قیام کرد و پرچم مقاومت را برافراشت و این قیام، از جمله نخستین جنبشهای شیعی در دوره صفویان بود که منجر به تثبیت مذهب شیعه در ایران شد.
انتهای خبر/224224